3 tips om je voor te bereiden op de vakantieperiode

Zet jij je al schrap voor die hectische tijd?

De zomervakantie staat voor de deur. Veel collega’s, en misschien jij ook, gaan met vakantie. Vaak worden gaten in de planning opgevuld met flexkrachten of collega’s van andere afdelingen. Dan is altijd de vraag: hoe zorgen we voor een veilige omgeving voor zowel de cliënt als voor jezelf?
Met deze drie tips ben je voorbereid op de inzet van flexkrachten én kun jij onbezorgd vakantie vieren!

Tip 1.

Maak een top tien van je meest kwetsbare cliënten

Maak een top tien van je meest kwetsbare cliënten

Organiseer de zorg voor cliënten die extra kwetsbaar zijn. ‘Kwetsbaar zijn’ kun je snel inzichtelijk maken door hen te scoren op drie categorieën:

  1. Het ziektebeeld en/of de begeleiding van de cliënt is complex. Een snelle manier om jouw meest kwetsbare cliënten te benoemen is door de zorgtijd als leidraad te gebruiken: met wie ben je het meest / het langst bezig?
  2. De cliënt heeft een complex mantelzorgsysteem. De familieleden en/of mantelzorgers van de cliënt hebben ingewikkelde onderlinge verhoudingen, met verschillende wensen, of zijn bijzonder veeleisend wat betreft de zorg. Wanneer een fout wordt gemaakt, gaat er veel energie en aandacht zitten in het natraject.
  3. De verzorging van de cliënt vereist bijzondere verpleegtechnische handelingen of andere interventies die niet alle daartoe aangewezen collega’s écht goed beheersen. Je wilt met zelfvertrouwen kunnen handelen wanneer je bij een cliënt een voorbehouden handeling uitvoert. Ga na welke handelingen voorkomen en kijk naar je collega’s: wie moet je nog even een steuntje in de rug geven? Wie moet nog een keer oefenen?

Tip 2.

Pas de 1-op-10-Flexkracht-Regel toe

Pas de 1-op-10-Flexkracht-Regel toe

Uitzendkrachten en flexmedewerkers zijn onwijs waardevol. Ze verdienen meer waardering dan ze vaak krijgen. Toon je waardering door hen aandacht te geven. Deze aandacht loont: iedere minuut die jij besteedt aan 1-op-1-instructie van een flexkracht die nieuw is op de afdeling, betaalt zich terug in tien minuten zelfstandigheid. Wanneer jij de tijd neemt om een flexkracht per cliënt te instrueren, zal deze uitzendkracht zich gewaardeerd voelen en met meer zichtbaarheid de geïndiceerde zorg te kunnen geven.

Tip 3.

Maak een duidelijke begeleidings­­instructie (en bespaar veel tijd!)

Maak een duidelijke begeleidings­­instructie (en bespaar veel tijd!)

Stel een stappenplan op over hóe je de flexkrachten instrueert. Neem daarin een paar teamleden mee die de meerwaarde van de flexkracht inzien (in tegenstelling tot diegenen die diep moeten zuchten bij de komst van een nieuwe flexwerker). Dit stappenplan zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

  1. Wie is verantwoordelijk voor de begeleiding van de instructie van de flexkracht? In de regel wijs je daarvoor de dagoudste aan; benoem dit in het laatste teamoverleg vóórdat de vakantieperiode begint;
  2. De dagoudste verwelkomt de flexkracht en geeft algemene uitleg over de afdeling (toegang, telefoon, pauzetijden, smartphonegebruik, en wat verder nog belangrijk is);
  3. Vervolgens neem je de belangrijkste zorginstructie met hem/haar door. Daarbij laat je de flexkracht meeschrijven -- jawel, met pen en papier! Spreek niet meer dan drie cliënten door per instructiemoment;
  4. Koppel de flexkracht nu aan een ervaren vaste medewerker. Iemand die wél aanwezig is in de vakantieperiode. De flexkracht kan bij hem/haar terecht voor vragen die gaan over de organisatie van de afdeling / locatie / computer / etc. Zo zorg je dat de dagoudste niet voor alle 'kleine' dingetjes bevraagd (en afgeleid) wordt;
  5. De dagoudste evalueert aan het einde van het werkmoment van de flexkracht drie dingen:
    1. Hoe vond je mijn instructie?
    2. Wat valt je op in onze werkwijze?
    3. Hoe merk je dat wij jou waarderen?

In de regel geldt: hoe beter je je voorbereidt op de roerige vakantieperiode, hoe soepeler deze tijd verloopt. Voor medewerkers én cliënten. Gelukkig hoeft die voorbereiding jou niet heel veel tijd te kosten. Deze 3 tips zijn handzame, bruikbare aanwijzingen die jou rust gaan opleveren. Of je nu in een strandstoel ligt of door de Alpen wandelt!

Wat werkt voor jou? Hoe zorg jij dat de rust en veiligheid op de afdeling bewaard blijft? Ik ben benieuwd naar jouw tips en ideeën!

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.